Try Out Festival De Bazuin Oenkerk te Burdaard

Op vrijdag 24 oktober organiseert Brassband De Bazuin Oenkerk een try-out festival ter voorbereiding op de Nederlandse Brassband Kampioenschappen een week later. De try-out vindt plaats in het Multifunctioneel Centrum ‘Het Spectrum’ te Burdaard (Schoolstraat 12). In totaal doen er 10 bands mee, waarbij vier van de vijf divisies vertegenwoordigd zijn. Het try-out festival start om 19:00 uur, de toegang is gratis.

De verplichte werken zijn ook dit jaar weer erg gevarieerd, zodat de luisteraar een aantrekkelijk programma krijgt voorgeschoteld. In de vierde divisie is het werk Legenda Rumantscha van componist Oliver Waespi verplicht gesteld. Zes Romaanse folksongs uit Graubünden vormen de basis voor dit werk. Waespi verwerkte deze melodieën in een rapsodie. Twee bands, uitkomend in de vierde divisie zullen dit werk gaan spelen: Immanuel Eemsmond en UDI Oosternijkerk.

Het verplichte werk voor de derde visie kunt u deze avond drie keer beluisteren. De Gereformeerde Brassband Groningen, Looft den Heer Beetgumermolen en de Nije Bazun Britsum, zullen de gereviseerde versie van Variations on Laudate Dominum spelen van Edward Gregson. Dit werk is een van de meest gespeelde werken van deze componist en bestond aanvankelijk uit vijf variaties op de bekende hymne Laudate Dominum. Enkele jaren geleden werden er twee variaties aan toegevoegd, waarmee deze versie eindigt in een spectaculaire climax waarin de hymne in alle grootsheid klinkt.

Het werk The Son of the Light van Bertrand Moren is het verplichte werk in de tweede divisie. Drie bands zult u met hun uitvoering kunnen beluisteren: Excelsior Ferwert, De Lofklank Ureterp en De Bazuin Oenkerk B.  Son of the Light is geïnspireerd op de Egyptische machthebber Ramses II die in 1296 voor Christus als farao aan de macht kwam. De hoogtepunten van het Egyptische rijk en het leven van Ramses II zijn de belangrijkste ingrediënten geweest voor Moren in deze vierdelige compositie.

Twee kampioensdivisie bands gaan zich tijdens deze try out, in voorbereiding op de NBK 2014, vastbijten in Journey of the Lone Wolf van de Britse componist Simon Dobson. Te weten: Brassband De Waldsang en Brassband De Bazuin Oenkerk. De nieuwe originele compositie van de creatieve Dobson is een hommage aan het muzikale en politieke leven van de Hongaar Béla Bartók. In drie aaneengesloten delen wordt de luisteraar geconfronteerd met het muzikale gevecht tegen tirannie en fascisme. De spiksplinternieuwe compositie belooft één en al spektakel te worden met Bartók als Lone Wolf in de hoofdrol.

Kortom: deze avond biedt alvast een voorproefje op de spannende wedstrijd die de week erop plaatsvindt in Tivoli Vredenburg  (Utrecht).