Maestro Concert

Wethouder Ellen Bruins Slot  bewaakt de cultuur in Tytstjerksteradiel, maar hoe muzikaal is ze en kan ze een orkest naar haar hand zetten? In het dagelijks leven zwaait Antsje Postma de scepter op zorgboerderij It Aventoer in Oenkerk, maar is ze  ook de baas op de bok? En zondags preekt dominee Hille Vlasman de sterren van de hemel, maar is hij ook een tovenaar met de baton?

Zaterdag 2 december ontdekken we het. Dan organiseert brassband De Bazuin Oenkerk haar jaarlijkse verenigingsconcert. Dit jaar gieten we dat in de mal van het populaire tv-programma Maestro, waar bekende Nederlanders laten zien of er een dirigent in hen schuilt.
In Oenkerk strijden drie bekende streekgenoten om de titel Maestro van de Trynwâlden. Zij gaan de uitdaging aan om zich in korte tijd te ontwikkelen tot dirigent van brassband De Bazuin Oenkerk.

Ellen Bruins Slot, Antsje Postma en Hille Vlasman zijn zo stoer om voor het orkest te gaan staan en te proberen de zeventig muzikanten van De Bazuin binnen de stokken te houden en de jury omver te blazen. Die deskundige jury, die beoordeelt hoe ze zich er doorheen slaan, bestaat uit muzikanten en dirigenten Trienke Gietema, Jaap Wils en Sietse Hamersma.

De kandidaten worden beurtelings begeleid door het A- en B orkest van de vereniging.  Bazuin A is het vlaggenschip en opereert al jaren aan de top van Nederland. Op de laatste Nederlandse Brassband Kampioenschappen in Utrecht greep het orkest onder leiding van Klaas van der Woude het brons.

De Bazuin B komt succesvol uit in de tweede divisie en is een veelzijdig en drukbezet orkest dat het jaar rond door de hele provincie optreedt. Van wedstrijden tot jazzconcerten, van kerkdiensten tot klassieke optredens, B is van alle muzikale markten thuis. Dirigent Sietse Hamersma zwaait de scepter bij de fanatieke groep muzikanten.

De jongste muzikanten kunnen hun talent ontwikkelen bij het C-orkest, de kweekvijver van de vereniging. Dirigent Trienke Gietema heeft leiding over deze enthousiaste blazers.