Jan Werkman nieuwe dirigent De Bazuin B

Jan Werkman (1985) wordt vanaf maart de nieuwe dirigent van De Bazuin B Oenkerk. De jonge musicus neemt het stokje over van interim-dirigent SietseHamersma, die na het vertrek van Bienze IJlstra het orkest tijdelijk onder zijn leiding nam.

Succes

De vereniging is blij met Werkman als haar nieuwe voorman en hoopt de succesvolle lijn van de laatste periode door te zetten. De Bazuin B sleepte onder de bezielende leiding van Hamersma de titel binnen op de Nederlandse Brassband Kampioenschappen (NBK) 2014 in Utrecht.

De samenwerking met de interim-dirigent werd na het succes verlengd tot aan het jaarlijkse SelleKonsert op zaterdag 14 maart. Dat gaf het bestuur en de leden ruim de tijd om te zoeken naar een geschikte vaste nieuwe leider.

De keus is gevallen op Jan Werkman. Een frisse muzikale geest die ondanks zijn jonge leeftijd al veel ervaring heeft in de HaFaBra-wereld. Ook hij was succesvol op de NBK. In de derde divisie pakt hij zilver met Gereformeerde Brassband Groningen en in de vierde divisie wist hij de titel binnen te slepen met Gereformeerde Brassband Immanuel Eemsmond.

Jan Werkman

Als 7-jarig jochie koos hij de bugel als muziekinstrument. Op 11-jarige leeftijd kwam daar het orgel bij. Dat ging hem zo goed af dat hij op zijn veertiende kerkorganist werd in drie kerken. Daarnaast begeleidde hij diverse koren en ensembles in de provincie Groningen. Als 17-jarige knaap startte hij als dirigent van enkele koren.

Na zijn Atheneumopleiding begon Werkman in 2004 met de studie Docent Muziek aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hij volgde één jaar het bijvak orgel bij docent Theo Jellema. Toen hij in 2005 ook met de opleiding HaFaBra-directie begon, wisselde hij naar het bijvak bugel. Hij kreeg onder andere les van Tijmen Botma en Klaas van der Woude. Drie jaar later sloot hij de opleiding af met een 8 voor zijn examen bugel.

Al tijdens zijn studie was Werkman dirigent van diverse koren en orkesten in de provincie Groningen. In 2009 behaalde hij zijn HaFaBra-directiediploma.

Momenteel dirigeert hij Gereformeerde Brassband Groningen, TidaKira Munnekezijl, de Gereformeerde Brassband Immanul Eemsmond en is hij dirigent van het christelijk Zoutkamper Mannenkoor.

Daarnaast is hij verbonden als docent aan de muziekschool De Wâldsang in Buitenpost en verzorgt hij de jeugdopleiding bij de orkesten waar hij werkzaam is.