Jan-Aart Ponstein nieuwe dirigent De Bazuin Oenkerk B

Brassband De Bazuin Oenkerk B heeft een nieuwe dirigent: Jan-Aart Ponstein. De 31-jarige pas afgestudeerde Elburger heeft al ruime ervaring in de harmonie- en fanfarewereld en bruist van enthousiasme en ambitie om ook muzikaal leiding te geven aan een brassband. ,,Met Oenkerk B kan ik stappen maken.”

Waarom hij heeft gereageerd op de vacature bij Oenkerk B? ,,Het is een mooie kans natuurlijk”, zegt Jan-Aart Ponstein die gelijk aansloeg op de open directiepost bij de Friese tweede divisieband. ,,Ik ben ambitieus en kijk continue wat een volgende stap kan zijn. Hier kan ik hogerop en ervaring opdoen in een brassband. Nadat ik jaren actief was binnen de ‘Ha’ en ‘Fa’ kan ik nu aan de slag in de ‘Bra’”, zegt Jan-Aart die afgelopen zomer zijn opleiding HaFaBra-directie aan het conservatorium in Zwolle succesvol afrondde.

Tijdens zijn studie deed Jan-Aart al flink wat directie-ervaring op. Hij staat al jaren voor het A-orkest van de fanfare De Eendracht Renkum en dirigeert daarnaast het A- en B-orkest van harmonie de Volharding uit Borculo. Met Oenkerk als derde orkest onder zijn vleugels breidt Jan-Aart, die in Elburg woont, zijn werkgebied uit naar het Noorden.  ,,Na de Achterhoek en omgeving Arnhem nu naar Friesland.” Niet helemaal onbekend terrein. Hij dirigeerde meerdere malen orkesten in de provincie en deed eindexamen met brassband Pro Rege uit Heerenveen.

De sfeer in de Friese blaaswereld spreekt Jan-Aart aan. ,,Mensen hebben hier het nuchtere wat ik wel herken van de insteek op de Veluwe. Open naar elkaar, betrokken en een groot enthousiasme om samen mooie muziek te maken.”

FANATISME

Ook het fanatisme in de brassbandwereld past bij zijn ambities. ,,Het is echt anders dan bij harmonie en fanfare. Binnen de brass is er heel veel inzet vanuit de band. De wil om samen te presteren, om hard te repeteren en voor de punten te gaan is echt groot.”

Jan-Aart geniet daarvan en wil met Oenkerk B vol aan de bak om te scoren op niveau. ,,Niet de punten zijn de basis, maar de muziek. Dan komen de prestaties vanzelf.”

Zo ging het ook met zijn eigen muzikale carrière. Aangestoken door de lol die zijn opa had bij de drumband en zijn zus die saxofoon speelde, ging Jan-Aart als klein ventje op trompetles en schoof aan bij Christelijke Muziekvereniging Excelsior Oostendorp.

VAN TROMPETIST NAAR DIRIGENT

Toen hij later na het halen van het VWO-diploma begon aan een studie civiele techniek aan de Universiteit Twente speelde hij in een studentenorkest, een eerste divisie harmonie. Daar werd hem duidelijk dat zijn toekomst niet in de techniek lag, maar in de muziek. Hij stapte over naar het conservatorium in Enschede en verhuisde later naar dat in Zwolle. Daar ontdekte hij dat niet het musiceren zelf zijn grootste talent was, - ‘In mij schuilt geen toptrompetist’ – maar dat zijn muzikale kwaliteit het beste naar voren komt als dirigent.

Dat hij bij De Bazuin B de kans krijgt om verder te groeien, maakt dat Jan-Aart staat te popelen om zeer binnenkort op de bok te stappen in Oenkerk.