Jack Bottleneck te gast op SELLEkonsert

Rauwe blues en ruige, funky brass. Brassband De Bazuin Oenkerk B en zanger en muzikant Jack Bottleneck duiken op schrikkeldag 2020 samen onder in de muziek van de zuidelijke staten van Amerika.

Een avond vol country, bluegrass, folk en Americana. Luisteraars wanen zich in een krakende leunstoel op een Texaanse veranda bij het SELLEkonsert op zaterdag 29 februari.  Het voorjaarsconcert van De Bazuin Oenkerk B ademt dit jaar de muziek van de zuidelijke Verenigde Staten van Amerika.

Zanger en muzikant Jack Bottleneck is te gast. De zanger út de Wâlden –het Texas van Noord-Europa- zingt met zijn markante stem recht uit het hart. ‘De blues is het leven zelf, rauw en eerlijk, een stomp in de maag, een schop onder de kont.’

OENTSJERK december 2019:  Jack Bottleneck zingt vanuit zijn tenen. Zijn nummers zijn puur, oprecht en humoristisch. Het repertoire zegt veel over zijn leven: hij liep niet de weg van de massa, maar bewandelt zijn eigen pad inclusief zonden en dwalingen. Je proeft aan alles dat hij de muziek leeft die hij speelt: He’s living the blues.

De zanger en de brassband nemen het publiek mee naar het arme zuiden van Amerika. De staten doordrenkt van muziek. Daar ligt de bron van de gospels en negrospirituals. De zwarte muziek die van invloed is geweest op rhythm and blues en rock 'n roll en latere rockartiesten.

Ook de van oorsprong Engelse brassbandtraditie is terug te vinden in zuidelijk Amerika. Een geheel eigen brassbandcultuur ontstond in New Orleans eind 19e, begin 20e eeuw. New Orleans-brassbands spelen een mix van Europese militaire muziek en Afrikaanse volksmuziek, die door Afrikaanse slaven naar Amerika werd gebracht. De specifieke muziek speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de traditionele jazz en dixieland.

De Bazuin Oenkerk B onder leiding van Sietse Hamersma steekt op schrikkeldag 29 februari met heel veel plezier samen met Jack Bottleneck de grote plas over en knoopt de diverse muziekstromingen aan elkaar tot een mooie muzikale avond vol rauwe blues en ruwe en rockende brass.

Na het concert gaat het feestje nog even door op een afterparty in Pro Rege.

·         SELLEkonsert

·         zaterdag 29 februari 2020