Een geslaagde Valentijn

Een goed gevulde grote zaal van Schouwburg De Lawei in Drachten, jazz-zanger/pianist Ruben Hein, trompettiste Melissa Venema, ruim 30 muzikanten en een dirigent: de ingrediënten voor alweer de 27ste editie van het jaarlijkse Valentijnsconcert van Brassband De Bazuin Oenkerk.

Ook afgelopen zaterdag lieten de muzikanten van  De Bazuin Oenkerk zien waar ze bij uitstek goed in zijn: mooie concerten. Met ook dit jaar eigentijdse en vernieuwende arrangementen, al dan niet ondersteund door passende filmbeelden en twee artiesten die het verschil kunnen maken.

Op het programma stonden een aantal gloednieuwe arrangementen van de hand van Klaas en Titus van der Woude. Zo werd het concert geopend met de spetterende Flag Parade, geschreven voor de Star Wars film ‘The Phantom Menace’ door John Williams. Een ander bijzonder arrangement, in de Leeuwarder Courant beschreven als een van de hoogtepunten van het concert, was Fantasia on a Theme by Thomas Tallis van Vaughan Williams. Het backstage kwartet, bestaande uit cornettisten Welmoed Veening en Janna van der Steege, Jelmer Gietema op alt en Bart van der Wielen op bariton, gaven het geheel een bijzonder effect.

In het werk Danzon nó. 2 van de Mexicaanse componist Arthuro Marquez, kwam de band na vier korte solo’s, in een opzwepend ritme helemaal los. Na de pauze speelde de band in bigbandopstelling. De tradionele kostuums waren verwisseld voor een hippe en passende outfit. Ook nu weer een flink aantal arrangementen van Klaas en Titus van der Woude, waaronder een bewerking van de filmmuziek van Kung Fu Panda II. De bijpassende filmbeelden maakten het plaatje helemaal af.  In het werk Front Row Politics mochten de vier frontrow mannen (Auke Douwes, Johan Krul, Reinier Veening en Jelmer Bouma) aan de bak. Zij kregen het publiek op hun hand, door een spetterende opkomst, waarbij muziek en instrumenten door de lucht vlogen, gevolgd door een eveneens weergaloos optreden.

Twee gasten traden dit jaar voor het voetlicht, te weten trompettiste Melissa Venema en jazz-zanger/pianist Ruben Hein. Melissa Venema mocht het spits afbijten en liet van zich horen in de Slavische Fantasie van Carl Höhne en de Tango Por Una Cabeza van Carlos Gardel.

Na de pauze was het de beurt aan Ruben Hein en hij veroverde het publiek door zijn  ongedwongen presentatie en  authentieke jazzy stemgeluid. Hij begon zijn optreden met het laid back nummer Traffic Jam, waarna hij vervolgde met Deaf, Dumb & Exposed. In dit nummer kroop Ruben achter de piano en werd hierin begeleid door het zachte koper van de band. Hij vervolgde zijn optreden met That’s not life. Zichzelf op de piano begeleidend wist hij met het muzikaal aangrijpende Try Again het publiek muisstil te krijgen. Ruben besloot zijn optreden met een van zijn meest bekende nummers Elephants, en na afloop werd zijn optreden beloond met een daverende staande ovatie. Het publiek werd tot slot nog getrakteerd op twee toegiften, waarbij Melissa haar aandeel had in You’ll never walk alone. Ruben Hein en de Bazuin Oenkerk maakten het feestje compleet met  het overbekende New York New York, waarbij er vier reuzeballonnen door het publiek gingen.

Een prachtige avond voor zowel publiek als dirigent en muzikanten.
Het 28ste Valentijnsconcert vindt plaats op 14 februari 2015 in de Lawei in Drachten!

Meer Valentijnsconcert 2014
- foto-album