Dubbel goud voor De Bazuin

OENKERK – Twee joekels van bekers staan het komende jaar te glimmen in Oenkerk. De Nederlandse Brassband Kampioenschappen in Utrecht werden een Bazuinfeest.

De Bazuin B met dirigent Sietse Hamersma pakte in de 2e divisie de overwinning. Met het verplichte werk ‘The Son of the Light’ van componist Bertrand Moren overtuigden ze de jury en behaalden maar liefst 90 punten. Ontlading en grote vreugde.

Vredenburg Tivoli in Utrecht schudde nog een keer op zijn grondvesten toen later die avond de uitslag bekend werd van de Kampioensdivisie.

Voor De Bazuin A onder leiding van Klaas van der Woude viel alles op het juiste moment op de goede plaats. Hun uitvoering van het werk Journey of the Lone Wolf van componist Simon Dobson was goed voor 95 punten. Ze bleven gedoodverfde concurrenten en kampioenen van voorgaande jaren een straatlengte voor.

Als klapstuk sleepte De Bazuin ook nog de solistenprijs in de wacht. Tromboniste Trienke de Vries speelde op sokken en met de ogen dicht een sublieme solo. Ongeloof, trots en tranen. Dubbel goud. Het was lang geleden dat de winst op het hoogste brassbandpodium naar Oenkerk ging.

Klaas van der Woude haalde de titel met het A-orkest voor het laatst in 2001. Ook voor het B-orkest was de smaak van de overwinning lang geleden. Zij werden in 2005 voor het laatst kampioen op een NBK, toen nog in de derde divisie.