De Bazuin B op Bondsconcours: 86 punten met promotie en koraalprijs

Zaterdag 9 november heeft het B-orkest van De Bazuin Oenkerk maar liefst 86 punten en daarmee een eerste prijs met promotie behaald op het concertconcours van de Organisatie van Muziekverenigingen in Fryslân (OMF). Daarnaast ging de band naar huis met de beker voor het beste inspeelwerk van de bands uit de derde en tweede divisie.

Rond de klok van negen uur kon de band als laatste van de vijftien deelnemende orkesten het podium van de Lawei in Drachten betreden. Naast harmonieorkesten, fanfares en brassbands uit de vijfde, vierde en derde divisie, was De Bazuin B de enige vertegenwoordiger van de tweede divisie.

Als inspeelwerk werd gezang 280 in een arrangement van J. Nicolai uitgevoerd. De muzikale uitvoering van dit koraal werd door de jury, bestaande uit Luuk Tuinstra, Arnold Span en Jacob Slagter, beloond met maar liefst 90 punten, wat de band de prijs voor het beste koraal van de derde en tweede divisie opleverde.

Vervolgens ging De Bazuin B van start met The Saga of Haakon the Good van Philip Sparke. Het was de tweede keer in korte tijd dat de band dit werk uitvoerde in de Lawei. Tijdens Eurobrass Drachten in juni werd ‘de Saga' al gespeeld, mede ter voorbereiding op dit concertconcours. En dat wierp zijn vruchten af, de Oenkerkers brachten de rondreizen en veldslagen van de Noorse koning tot leven op het podium. De jury kende dan ook 87 punten toe aan de fraaie uitvoering van dit werk, dat zowel solistisch als in het geheel uitstekend uit de verf kwam.

Waar The Saga of Haakon the Good in 2008 nog het verplichte werk op de Nederlandse Kampioenschappen was, staat dit jaar Out of the Storm Clouds van Jonathan Bates op de lessenaar in de tweede divisie van de NBK. Reden voor De Bazuin B om dit als keuzewerk uit te voeren tijdens het bondsconcours. Het stuk is gebaseerd op de verwoestingen die de orkaan Sandy in 2012 aanrichtte in de Verenigde Staten. Ook op het podium in de Lawei ging het er stormachtig aan toe, soms ten goede van de uitvoering maar op sommige plaatsen meer dan de componist bedoeld had. Enkele onrustige passages werd echter afgewisseld met sfeervolle momenten, wat de jury ertoe deed besluiten toch 85 punten toe te kennen.

Gemiddeld kwam De Bazuin Oenkerk B daarmee op gemiddeld 86 punten op de grote werken, met de mogelijkheid tot promotie. Een resultaat waar de band zeker trots op kan zijn. Met het juryrapport van Out of the Storm Clouds op zak gaat het B-orkest zich nu verder voorbereiden op de NBK op zaterdag 7 december in de Martiniplaza in Groningen.