Bazuin C ‘bij de tijd’ op Gouden Spiker Festival

Ureterp – Maar liefst veertien jeugdorkesten en ensembles deden er mee in de Festivaldivisie van het Gouden Spiker Festival in Ureterp. Onder hen het jeugdorkest van De Bazuin Oenkerk. Geen verplicht werk, geen punten, wel een hele gezellige dag met veel mooie muziek.

De eerste muzikanten waren al om acht uur present in MFC de Wier om op de mooie ochtend van zaterdag 12 april te loten om de volgorde van spelen. De kinderen van De Bazuin C konden gelukkig iets langer uitslapen, zij zaten in de tweede groep die rond een uur of elf begon. Als vijfde orkest van deze groep had de jeugd nog mooi even de tijd om naar de andere orkesten te luisteren, voordat het eigen optreden begon.

Als opening van het programma stond At Henry’s Table op de lessenaar. Deze middeleeuwse muziek vormde volgens jurylid Thom Zigterman een ‘mooie plechtige opening’ waarin de verschillende dynamieken goed werden uitgevoerd. De twaalf jeugdigleden, met hulp van enkele leden van het A- en B-orkest, vervolgden met Misty uit Weather Report, wat werd ingeleid met een mooie cornetsolo van Daouda van Nes. In Chester’s Chase kon de band laten horen hoe ‘cool’ ze kunnen spelen. Dit snelle stuk liep als een trein, mede dankzij de uitstekende ondersteuning van beide slagwerkers. Zigterman: ‘het staat als een huis!’

Tot slot speelde De Bazuin C de bekende hit Happy van Pharrell Williams, in een arrangement van de eigen dirigent Bart van der Wielen. Daarmee lieten de Oenkerkers horen ‘bij de tijd’ te zijn. Met nog enkele aandachtspunten van de jury om in de toekomst aan te werken op zak, kijkt de band terug op een geslaagd optreden. Helaas zonder plaats bij de beste drie, maar daarentegen met een mooie nieuwe groepsfoto en een ervaring rijker, verliet het C-orkest Ureterp, richting het jeugdfestival in Leeuwarden dat geplaand staat op 21 juni.