Dirigent B-orkest

De Bazuin Oenkerk B heeft een nieuwe dirigent. Martijn Oostra (31) staat vanaf september 2024 op de bok bij het tweede divisieband.

De band is blij met de aanstelling van de jonge gedreven dirigent en Oostra heeft op zijn beurt zin om bij de Oenkerkers aan de slag te gaan. “De vereniging en de mensen voelen al erg vertrouwd”, zegt Oostra die de afgelopen jaren al betrokken was bij activiteiten van Oenkerk A.

Klik met gedreven groep

“Die klik was er ook tijdens de proefdirectie, dat was heel fijn om te merken. De Bazuin B is een gedreven groep die echt wil werken en bovenal mooie muziek kan maken. Komend seizoen wordt er gelijk groots uitgepakt tijdens het jubileumjaar, en na de zomer gaan we gelijk los met het NBK. Ik kijk er naar uit, het lijkt me heel gaaf.”

Dit voorjaar gaf dirigent Richard Visser aan te stoppen bij Oenkerk, omdat werk, privé en de agenda van de brassband niet te combineren viel. Jaap Musschenga, dirigent van het A-orkest sprong de rest van het seizoen bij als interim-dirigent. Vanaf het nieuwe seizoen neemt Oostra het stokje van hem over.

Jong maar ervaren

Oostra is jong, maar heeft al een bak muzikale ervaring als dirigent, componist, arrangeur en slagwerkdocent. Hij komt uit een muzikale familie en startte op zijn zevende met slagwerklessen bij C.M.V Oranje Bolsward. Bij dit slagwerkensemble speelde hij vijftien jaar en gaf hij later ook zelf de slagwerklessen.

In november 2021 haalde Oostra zijn diploma HaFaBra-directie aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hij sloot zijn studietijd af met een eindconcert met Soli Brass Leeuwarden, de kampioensdivisie brassband waarbij hij zes jaar lang slagwerker was.

Dirigent, docent, componist, arrangeur

Oostra dirigeert momenteel meerdere orkesten; Slagwerkensemble Appingedam, Damster Stedelijk Harmonieorkest Appingedam, brassband Soli Deo Gloria in De Tike en Koperensemble De Wâldsang.

Hij geeft slagwerklessen en werkt als slagwerkdocent. Als componist richt Martijn zich met name op melodische slagwerkcomposities en uiteenlopende HaFaBra-werken.