Dirigent B-orkest

Richard Visser nieuwe dirigent brassband De Bazuin Oenkerk B

Na een korte zoektocht is het brassband De Bazuin Oenkerk B gelukt om een nieuwe dirigent te vinden: Richard Visser staat vanaf september 2023 op de bok bij de Oenkerkers. Band en dirigent zijn dolblij met de aanstelling die voor beide partijen als een verrassing kwam.

De in Roden woonachtige Visser (39) is binnen de brassbandwereld een bekende verschijning, met name als dirigent van de Provinciale Brassband Groningen (PBG). Dat orkest uit de kampioensdivisie leidde hij de afgelopen tien jaar naar vele successen.

De verbintenis tussen Visser en De Bazuin Oenkerk B komt voor beide partijen eigenlijk als een verrassing. Visser was niet op zoek naar een nieuwe brassband. Hij had juist de pijnlijke keuze gemaakt om aan het eind van dit seizoen afscheid te nemen van de PBG, omdat dit in combinatie met zijn werk als trompettist bij de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso teveel beslag legde op zijn gezinsleven.

Brassband De Bazuin Oenkerk B had Visser initieel ook niet in beeld als mogelijke kandidaat voor de vacature. Maar nadat Visser had ingevallen voor de zieke interim dirigent begon het bij beide partijen te kriebelen.

Er was over en weer een goed gevoel. Het kwam tot een gesprek, nog een gesprek en uiteindelijk werden partijen het eens en heerst blijdschap aan beide kanten. ,,We gaan het weer meemaken, dit vind ik helemaal mooi”, zegt Visser over zijn aanstelling bij de tweede divisieband.

Tijdens de invalrepetitie was er een klik tussen band en dirigent. ,,Er zit een enthousiaste complete club, een band met mogelijkheden en een verrassend goede sound”, zegt Visser over de elementen die hem deden besluiten ja te zeggen.

Na de zomer zou fanfare Concordia uit Middelstum zijn enige directieklus zijn. ,,Maar ik ben een echte brassbandman, ik zou het gaan missen”, zegt Visser over zijn verrassende stap om toch verder te gaan binnen de brassbandwereld.

De combinatie met privé en werk is beter te maken, omdat een kampioensdivisieband  vele malen tijdrovender is dan een orkest uit de tweede divisie. Bovendien past de repetitie op maandagavond goed in zijn drukke programma van de kapel en thuis.

Visser treedt in het nieuwe seizoen, op 1 september, aan in Oenkerk. Tot die tijd zal Jaap Musschenga – dirigent van Oenkerk A - de band dirigeren. De nieuwe voorman zal al wel, om elkaar wat beter te leren kennen, een aantal repetities komen dirigeren.